ေကာသမၻီႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဥေတနမင္း၏ စံျမန္းရာ ႏိုင္ငံေတာ္ ျဖစ္သည္။ ထိုႏိုင္ငံသည္ သဒၶါတရားရွိၾကေသာ နာမည္ေက်ာ္ သူေဌးၾကီး သုံးဦးတို႔၏ သဒၶါတရားပန္းရနံ႔တို႔ တလႈိင္လႈိင္ေမႊးၾကဴသျဖင့္ ဗုဒၶစာေပသမိုင္း၌ ထင္ရွား၏။ သူေဌးၾကီးသုံးဦးမွာ ေဃာသက သူေဌး၊ ကုကၠဳဋသူေဌးႏွင့္ ပါဝါရိကသူေဌးမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ သုံးဦးလုံးသည္ ေသာတာပန္ျဖစ္ၾကသည့္ျပင္ မိမိပိုင္ ဥယာဥ္ျခံက်ယ္ၾကီး အသီးသီး၌ ေမြ႔ေလ်ာ္ဖြယ္ေကာင္းလွေသာ ခမ္းနားၾကီးက်ယ္လွေသာ သံဃာေထာင္ခ်ီ သီတင္းသုံးႏိုင္ေသာ ေက်ာင္းတိုက္ၾကီးမ်ားကို တည္ေဆာက္လွဴဒါန္းထားၾက၏။ မိမိေက်ာင္းတိုက္တြင္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသုံးေနေတာ္မူခိုက္ မိမိတို႕အိမ္၌ပင္ ဆြမ္းဝတ္တာဝန္ကိုယူကာ လွဴဒါန္းၾက၏။
ေကာသမၻီတြင္ သူေဌးၾကီးမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားက ပစၥည္းေလးပါးျဖင့္ တာဝန္ေက်လွ၍ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသုံးရသည္မွာ ျငိမ္းခ်မ္းလွ၏။ သို႔ေသာ္ မေမွ်ာ္လင့္ေသာ တစ္ေန႔တြင္ သုတၱန္ သင္တန္းဆရာ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးသည္ ကုဋီအိမ္သာတြင္ ေရက်န္အနည္းငယ္ ထားခဲ့မိသည္ကို အေၾကာင္းျပဳကာ ဝိနည္းသင္တန္းဆရာႏွင့္ အျငင္းပြါးသျဖင့္ သံဃာငါးရာစီ ႏွစ္အုပ္စု ကြဲျပားခဲ့၏။ သံဃာႏွစ္အုပ္စုသည္ သိမ္ထဲတြင္ ဥပုသ္ အတူမျပဳႏိုင္ေလာက္ေအာင္ပင္ ႏွစ္စု ႏွစ္ျခမ္းကြဲျပားခဲ့ရသည္။
ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ အတိတ္သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ သာဓက အမ်ိဳးမ်ိဳးတင္ျပျပီး အၾကိမ္ၾကိမ္ဆုံးမ ျဖန္႔ေျဖေသာ္လည္း ထိုရန္ပြဲသည္ လုံးဝ မျငိမ္းေအးႏုိင္။ ဘုရားရွင္သည္ ဆုံးမေျပာဆိုရန္ ခတ္ခဲလွေသာ တပည့္သာဝကမ်ားကို ျငီးေငြ႕ေတာ္မူသျဖင့္ သပိတ္သကၤန္း ေတာ္ကို ကိုယ္တိုင္ ထမ္းလြယ္ကာ ေကာသမၻီကို ေက်ာခုိင္းလ်က္ အေဖၚမပါဘဲ ကိုယ္ေတာ္တစ္ပါးလည္းပင္ ဖဲ့ၾကြေတာ္မူခဲ့ျပီ။
အပူဒဏ္ကို ခံစားရေသာသူသည္ အေအးကို ေတာင့္တဘိသကဲ့သို႔ မညီညြတ္ေသာ တပည့္မ်ားကုိ စြန္႔ခြါခဲ့ေသာ ဘုရားရွင္သည္ ညီညြတ္ေသာ တပည့္မ်ားကို ေတြ႔ျမင္ခ်ီေျမွာက္လို၍ ေကာသမၻီႏိုင္ငံ၏ အေရွ႕ဘက္ ဝါးရုံေတာ ဥယာဥ္ၾကီးတြင္ သီတင္းသုံးၾကသည့္ မေထရ္ျမတ္သုံးပါးထံသို႕ ၾကြေရာက္ေတာ္မူခဲ၏။ ထိုဥယာဥ္ကို ေစာင့္ေသာ ဥပသကာသည္ ဘုရားရွင္မွန္း မသိ၍ ဝင္ခြင့္ မေပးဘဲ တားျမစ္ေသာ စကားသံကို အရွင္အႏုရုဒၶါ ၾကားခဲ့ရသျဖင့္ လွမ္းၾကည့္ရာ ဘုရားရွင္ကိုျမင္ေတာ္မူသျဖင့္ ဝင္ခြင့္ျပဳရန္ ေျပာဆို၏။
ထိုအရွင္ျမတ္သည္ ဘုရားရွင္ကို ထြက္ၾကိဳရန္ ျပင္ဆင္ေတာ္မူသည္။ သူတစ္ပါးတည္း သြားေရာက္ၾကိဳဆိုလ်င္ မ်က္ႏွာလို မ်က္ႏွာရ ျပဳလုပ္ရာေရာက္သြားႏိုင္သည္။ ရဟန္းေတာ္သုံးပါး ညီညြတ္စြာ ေနထိုင္ၾကသည္ျဖစ္၍ တစ္ပါးတည္း ထြက္ၾကိဳလ်င္ ညီညြတ္ျခင္းလည္း မမည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ညီညြတ္ျခင္းကို ျပသသည့္ အေနျဖင့္ အျခားရဟန္းေတာ္ ႏွစ္ပါး ျဖစ္ၾကသည့္ အရွင္နႏၵိယႏွင့္ အရွင္ကိမိလတို႔အား ဘုရားရွင္ၾကိဳလာေနသျဖင့္ ဆရာဘုရားရွင္အား အတူၾကိဳဆိုႏုိင္ရန္ အလ်င္အျမန္ ေခၚေဆာင္ကာ သကၤန္းလွမ္းယူသူကယူ၊ သပိတ္လွမ္းယူသူကယူ၊ ေျခေတာ္ကို ေဆးေပးသူက ေဆးေပး၊ ေနရာခင္းသူကခင္း၍ ညီညြတ္စြာပင္ အလိုက္သိသျဖင့္ ေဆာက္ရြက္ၾကလ်က္ ဝတ္ျပဳေတာ္မူၾကေလသည္။
အရွင္ျမတ္သုံးပါး သီတင္းသုံးေတာ္မူသည့္ ဝါရုံေတာဥယာဥ္ေက်ာင္းမ်ားသည္ ေတာရေက်ာင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ပုံရသည္။ ေက်ာင္းက သုံးေဆာင္ တစ္ပါးလွ်င္တစ္ေဆာင္စီျဖင့္ သီတင္းသုံးေတာ္မူၾကသည္။ ဥယာဥ္ျခံက်ယ္ၾကီးမွာ ေလတိုက္သံမွ လြဲ၍ ဆိတ္ျငိမ္ေအးျမလွေပမည္။ ဘုရားရွင္ အၾကိဳက္ေနရာမ်ိဳးျဖစ္မည္မွာ ေသခ်ာ၏။ ဘုရားစေသာ သူေတာ္စင္မ်ားသည္ ဆိတ္ျငိမ္ေသာေနရာကို ျမတ္ႏိုးေတာ္မူၾကသည္မွာ ဓမၼတာပင္ မဟုတ္ပါေလာ။
ဘုရားရွင္သည္ ခင္းထားေသာေနရာတြင္ သီတင္းသုံးေတာ္မူလ်က္ က်န္းမာေရး မွ်မမွ်၊ ဆြမ္းဝတ္ျပည့္စုံ မျပည့္စုံ၊ အလႅာပသလႅပ စကားေတာ္ျဖင့္ ျမြက္ၾကားေမးျမန္းေတာ္မူ၏။ ထို႔ေနာက္ ညီညြတ္ျခင္း ရွိမရွိ၊ ခ်စ္ခင္ေသာ မ်က္လုံးအစုံတို႔ျဖင့္ ၾကည့္ရႈႏိုင္မူေကာ ရွိမရွိဟူေသာ အေမးစကားကို ဆက္လက္ေမးျမန္းေတာ္မူသည္။
အရွင္အႏုရုဒၶါမေထရ္ျမတ္က ဦးေဆာင္ကာ က်န္းမာေၾကာင္း ဆြမ္းဝတ္ျပည့္စုံေၾကာင္းအျပင္ ႏို႔ႏွင့္ေရ ေရာစပ္ထားသလို မကြဲမျပား တစ္သားတည္းရွိပါေၾကာင္း၊ ျငင္းခုံျခင္းမရွိၾကပါေၾကာင္းႏွင့္ ခ်စ္ခင္ေသာ ေမတၱာမ်က္လုံးတို႔ျဖင့္ ေအးခ်မ္းစြာ ၾကည့္ရႈႏိုင္ပါေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ဘုရားရင္က ဘယ္ပုံဘယ္နည္းျဖင့္ ညီညီညြတ္ညြတ္ ေနၾကသနည္းဟု ေမးျမြက္ေတာ္မူရာတြင္ အရွင္ျမတ္က ဤျငိမ္းခ်မ္းေသာ ေတာတြင္ ဤကဲ့သုိ႔ မိတ္ေဆြရဟန္းေတာ္ ႏွစ္ပါးႏွင့္ အတူေနခြင့္ရေသာ တပည့္ေတာ္သည္ အလြန္႔အလြန္ကံေကာင္းလြန္းလွပါသည္ဟု ခံယူပါသည္။
တပည့္ေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏ မိတ္ေဆြႏွစ္ပါး အေပၚမွာ ေမတၱာပါေသာ ကိုယ္အမူအရာ၊ ေမတၱာပါေသာ အေျပာ၊ ေမတၱာပါေသာ အေတြးမ်ားျဖင့္ ေရွ႕မွာေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကြယ္ရာမွာေသာ္လည္းေကာင္း က်င့္ေဆာင္ပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
တပည့္ေတာ္သည္ မိမိျဖစ္ခ်င္ေသာ မိမိ၏အလိုဆႏၵကို ဦးစားမေပးဘဲ၊ တပည့္ေတာ္၏ ထိုမိတ္ေဆြႏွစ္ပါး၏ အလိုဆႏၵအတိုင္း ဦးစားေပးကာ က်င့္ေဆာင္ေနပါသည္ဟု ဆက္ေလွ်ာက္ထားသည္။ တပည့္ေတာ္တို႔ သုံးပါးသည္ ကိုယ္ခႏၶာအားျဖင့္ သုံးဦးကြဲေနေသာ္လည္း စိတ္အေနအထားမွာ တစ္စိတ္တည္းျဖစ္ၾကပါသည္ဟု ထပ္ဆင့္ေလွ်ာက္ထားျပန္သည္။ က်န္ေသာမိတ္ေဆြရဟန္းႏွစ္ပါးသည္လည္း ထိုပထမရဟန္းေတာ္ ေလွ်ာက္ထားသကဲ့သို႔ မကြဲမျပား ထိုစကားအတိုင္းပင္ ထပ္မံ၍ တစ္ပါးစီေလွ်ာက္ထားၾကျပန္သည္။
ညီညြတ္ျခင္းအရသာသည္ အဘယ္မွ် ျငိမ္းခ်မ္းလိမ့္မည္နည္း။ ဖတ္ရရုံျဖင့္ပင္ ရင္ထဲတြင္ ေအးခ်မ္းမႈရွိလွေပသည္။ ဆက္လက္၍ ဘုရားရွင္က “ခ်စ္သား အႏုရုဒၶါ သင္တို႔သည္ အပၸမာဒသတိကို လက္ကိုင္ထားကာ ျပင္းထန္ေသာ လုံ႔လဝီရိယျဖင့္ နိဗၺာန္သို႔ ေစလႊတ္ထားေသာ စိတ္မ်ိဳးႏွင့္ေကာ ေနထိုင္ၾက၏ေလာ”ဟု လည္း ေမးျမန္းေတာ္မူေလ၏။ အရွင္အႏုရုဒၶါက ေနထိုင္ပါေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားျပန္၏။ ဘုရားရွင္က ဘယ္ပုံဘယ္နည္းျဖင့္ ေနထိုင္ၾကသနည္းဟု ဆက္လက္ေမးသည္ကို အရွင္အႏုရုဒၶါမေထရ္ျမတ္က တပည့္ေတာ္တို႔ သုံးပါးမွာ ဆြမ္းခံရြာမွ အဦးဆုံးျပန္ၾကြေသာ ပုဂၢိဳလ္က ေျခေဆးေရခပ္ထားျခင္း၊ ဆြမ္းအပိုထည့္ရန္ ဆြမ္းအုပ္ခြက္ကို အဆင္သင့္ထားေပးျခင္း၊ ေသာက္ေရ သုံးေရခပ္ထားျခင္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ကာ ဝမ္းမွ်တရုံ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူပါသည္။ ဆြမ္းခံေနာက္က်၍ ျပန္ေရာက္ေသာ ရဟန္းေတာ္က ဆြမ္းဦးဆြမ္းပိုထည့္ထားေသာ ဆြမ္းအုပ္ခြက္ထဲမွ ဆြမ္းကို လိုအပ္လ်င္ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္ပါသည္။ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္ျပီးေနာက္ ေဆးေၾကာစရာမ်ား၊ သိမ္းဆည္းစရာမ်ားကို သိမ္းဆည္းခဲ့ပါသည္။
ေသာက္ေရအုိး၊ သုံးေရအုိး၊ ကုဋီအိမ္သာ၊ သန္႔စင္သုံး ေရအုိးမ်ားတြင္ ေရမရွိသည္ကိုေတြ႔ျမင္ပါက ျမင္ေသာပုဂၢိဳလ္က ေရခပ္၍ ထည့္ေပးထားပါသည္။ တစ္ဦးတည္းမႏိုင္ပါက အသံမျပဳဘဲ လက္ယပ္ေခၚကာ အတူသယ္ေဆာင္၍ တည္ထားၾကပါသည္။ တပည့္ေတာ္မ်ားသည္ ငါးရက္တစ္ၾကိမ္ ညလုံးေပါက္ တရားနာ တရားစာေပေဆြးေႏြးၾကပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
ထိုအရွင္ျမတ္တို႔၏ ျငိမ္းခ်မး္ေသာ ေနနည္း၊ မေမ့ေသာ သတိ၊ ၾကီးမားေသာ ဝီရိယ၊ နိဗၺာန္သို႔ကိုင္းညြတ္မႈ ရွိေသာစိတ္ထားတို႔ကို အနီးကပ္ ရႈျမင္သုံးသပ္မိေသာ ဆရာအရွင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ စိတ္ေတာ္ျမတ္သည္လည္း ေရေတြ႕ေသာ ပဒုမၼာၾကာပန္းကဲ့သုိ႔ လန္းဆန္းေတာ္မူမည္မွာ အေသအခ်ာပင္ျဖစ္မည္။
ပူေလာင္မႈႏွင့္ ေအးခ်မ္းမႈသည္ အဘယ္မွ်ကြာျခားေလဘိသနည္း။ ပူေလာင္မႈေဒါသသည္ ဘုရားရွင္သို႔တိုင္ ဒုကၡေပးခဲ့ေလ၏။ ဘုရားရွင္ကိုပင္ ဒုကၡေရာက္ေစ၏။ ေအးခ်မ္းမႈေမတၱာရိပ္သည္လည္း ဘုရားရွင္ကိုပင္ေသာ္မွ ပိုမိုျပီး စိတ္ေရာကိုယ္ပါ ခ်မ္းသာေစေတာ္မူ၏။ ဘုရားရွင္သည္ ကိုးဝါေျမာက္ဝါေတာ္ကို ေကာသမၻီႏိုင္ငံတြင္ ဝါကပ္ဆိုေတာ္မူခဲ့ေလ၏။ ထိုႏိုင္ငံတြင္ တစ္ဝါဆိုေတာ္မူခဲ့ရာ ဘုရင့္မိဘုရား မာဂ႑ီ၏ ရက္စက္စြာ ေစာ္ကားျပစ္မွားမႈ၊ ပုထုဇဥ္ရဟန္းေတာ္ တပည့္သံဃာ တစ္ေထာင္ ႏွစ္ျခမ္းကြဲကာ ရန္ပြဲ အဓိကရုဏ္း ျဖစ္မႈတို႔ျဖင့္ ဆိုးဝါးလွေသာ ေလာကဓံကို တိုက္ပြဲဝင္ေသာ စစ္ဆင္ေျပာင္ပမာ ၾကံ့ၾကံ့ခံေတာ္မူခဲ့ရသည္။
ထိုကဲ့သုိ႔ ပူေလာင္ဆူပြက္မႈမ်ားကို ေရွာင္လႊဲေတာ္မူကာ ေအးခ်မ္းညီညြတ္ေသာ တပည့္မ်ားကို ေတြ႔ျမင္ခ်ီးေျမွာက္ တရားေဟာျပီးေနာက္ ဆယ္ဝါေျမာက္ဝါေတာ္ကို ပါလိေလယ်က ရြာအနီး ရကၡိတေတာအုပ္တြင္ ပလလဲဆင္မင္း၏ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မႈကို ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူကာ ကိုယ္ေတာ္တစ္ပါးတည္းပင္ ဝါဆိိုခဲ့ရေပသည္။
ဘုရားရွင္အား ဒုကၡေပးခဲ့ၾကေသာ ပုထုဇဥ္ သံဃာေတာ္တစ္ေထာင္တို႔အား ေကာသမၻီျပည္သူမ်ားက ဆြမ္းရိကၡာျဖတ္ေတာက္ အိုးေမွာက္ သပိတ္ပြဲဆင္ႏႊဲလွ်က္ ေဒါသကို ေျပျငိမ္းေစခဲ့ၾက၏။ ထိုပုထုဇဥ္ သံဃာတစ္ေထာင္သည္ ဝါကြ်တ္ျပီးေနာက္ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးရာ သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ၾကြေရာက္ကာ ဘုရားရွင္အား ညီညြတ္စြာပင္ ေတာင္းပန္ဝန္ခ် ကန္ေတာ့ခဲ့ၾကသည္။ ေဒါသအမ်က္ေျပျငိမ္းေသာ အခါ၌ ထိုသံဃာမ်ားသည္ အလြန္ရွက္ႏိုးလွ၍ မ်က္ႏွာကို မျပရဲေလာက္ေအာင္ပင္ ခံစားၾကရသည္။ အာဃာတ မာနတရားဆိုးတုိ႔၏ ဝင္ေရာက္ပူးကပ္ႏွိပ္စက္ခံခဲ့ၾကသျဖင့္ ဘီလူး၊ တေစၦ၊ သရဲ ပူးဝင္ခံရသူမ်ားပမာ ဒုကၡေရာက္ခဲ့ၾကျခင္းသာျဖစ္၍ သနားဖြယ္ရာအျဖစ္ ရႈျမင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤမွ်ဆိုးဝါးလွေသာ ေဒါသ၊ အာဃာတ၊ မာနစေသာ တရားဆိုးမ်ား ကို မိမိစိတ္အတြင္းမဝင္ႏိုင္ေအာင္ သတိပညာျဖင့္ တားဆီးရေပမည္။ အခန္႔မသင့္၍ ဝင္လာခဲ့ပါမူ ျမန္ျမန္ ေမာင္းထုတ္ပစ္ရေပလိမ့္မည္။
အေကာင္းဆုံး ေမာင္းထုတ္နည္းမွာ ပုဂၢိဳလ္အျမင္ျဖင့္ မသုံးသပ္ မရႈျမင္ဘဲ နာမ္သေဘာအျဖစ္ ရႈျမင္ကာ ဝိပႆနာဥာဏ္ျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္ရႈမွတ္၍ ေမာင္းထုတ္ႏိုင္လွ်င္ ပိုမို၍ ေကာင္းမြန္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရေပသည္။
တင္ျပျခင္း= သစၥာပါရမီဆရာေတာ္(စကၤာပူႏိုင္ငံ)
ဒီေနရာမွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္
ေကာသမၻီတြင္ သူေဌးၾကီးမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားက ပစၥည္းေလးပါးျဖင့္ တာဝန္ေက်လွ၍ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသုံးရသည္မွာ ျငိမ္းခ်မ္းလွ၏။ သို႔ေသာ္ မေမွ်ာ္လင့္ေသာ တစ္ေန႔တြင္ သုတၱန္ သင္တန္းဆရာ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးသည္ ကုဋီအိမ္သာတြင္ ေရက်န္အနည္းငယ္ ထားခဲ့မိသည္ကို အေၾကာင္းျပဳကာ ဝိနည္းသင္တန္းဆရာႏွင့္ အျငင္းပြါးသျဖင့္ သံဃာငါးရာစီ ႏွစ္အုပ္စု ကြဲျပားခဲ့၏။ သံဃာႏွစ္အုပ္စုသည္ သိမ္ထဲတြင္ ဥပုသ္ အတူမျပဳႏိုင္ေလာက္ေအာင္ပင္ ႏွစ္စု ႏွစ္ျခမ္းကြဲျပားခဲ့ရသည္။
ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ အတိတ္သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ သာဓက အမ်ိဳးမ်ိဳးတင္ျပျပီး အၾကိမ္ၾကိမ္ဆုံးမ ျဖန္႔ေျဖေသာ္လည္း ထိုရန္ပြဲသည္ လုံးဝ မျငိမ္းေအးႏုိင္။ ဘုရားရွင္သည္ ဆုံးမေျပာဆိုရန္ ခတ္ခဲလွေသာ တပည့္သာဝကမ်ားကို ျငီးေငြ႕ေတာ္မူသျဖင့္ သပိတ္သကၤန္း ေတာ္ကို ကိုယ္တိုင္ ထမ္းလြယ္ကာ ေကာသမၻီကို ေက်ာခုိင္းလ်က္ အေဖၚမပါဘဲ ကိုယ္ေတာ္တစ္ပါးလည္းပင္ ဖဲ့ၾကြေတာ္မူခဲ့ျပီ။
အပူဒဏ္ကို ခံစားရေသာသူသည္ အေအးကို ေတာင့္တဘိသကဲ့သို႔ မညီညြတ္ေသာ တပည့္မ်ားကုိ စြန္႔ခြါခဲ့ေသာ ဘုရားရွင္သည္ ညီညြတ္ေသာ တပည့္မ်ားကို ေတြ႔ျမင္ခ်ီေျမွာက္လို၍ ေကာသမၻီႏိုင္ငံ၏ အေရွ႕ဘက္ ဝါးရုံေတာ ဥယာဥ္ၾကီးတြင္ သီတင္းသုံးၾကသည့္ မေထရ္ျမတ္သုံးပါးထံသို႕ ၾကြေရာက္ေတာ္မူခဲ၏။ ထိုဥယာဥ္ကို ေစာင့္ေသာ ဥပသကာသည္ ဘုရားရွင္မွန္း မသိ၍ ဝင္ခြင့္ မေပးဘဲ တားျမစ္ေသာ စကားသံကို အရွင္အႏုရုဒၶါ ၾကားခဲ့ရသျဖင့္ လွမ္းၾကည့္ရာ ဘုရားရွင္ကိုျမင္ေတာ္မူသျဖင့္ ဝင္ခြင့္ျပဳရန္ ေျပာဆို၏။
ထိုအရွင္ျမတ္သည္ ဘုရားရွင္ကို ထြက္ၾကိဳရန္ ျပင္ဆင္ေတာ္မူသည္။ သူတစ္ပါးတည္း သြားေရာက္ၾကိဳဆိုလ်င္ မ်က္ႏွာလို မ်က္ႏွာရ ျပဳလုပ္ရာေရာက္သြားႏိုင္သည္။ ရဟန္းေတာ္သုံးပါး ညီညြတ္စြာ ေနထိုင္ၾကသည္ျဖစ္၍ တစ္ပါးတည္း ထြက္ၾကိဳလ်င္ ညီညြတ္ျခင္းလည္း မမည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ညီညြတ္ျခင္းကို ျပသသည့္ အေနျဖင့္ အျခားရဟန္းေတာ္ ႏွစ္ပါး ျဖစ္ၾကသည့္ အရွင္နႏၵိယႏွင့္ အရွင္ကိမိလတို႔အား ဘုရားရွင္ၾကိဳလာေနသျဖင့္ ဆရာဘုရားရွင္အား အတူၾကိဳဆိုႏုိင္ရန္ အလ်င္အျမန္ ေခၚေဆာင္ကာ သကၤန္းလွမ္းယူသူကယူ၊ သပိတ္လွမ္းယူသူကယူ၊ ေျခေတာ္ကို ေဆးေပးသူက ေဆးေပး၊ ေနရာခင္းသူကခင္း၍ ညီညြတ္စြာပင္ အလိုက္သိသျဖင့္ ေဆာက္ရြက္ၾကလ်က္ ဝတ္ျပဳေတာ္မူၾကေလသည္။
အရွင္ျမတ္သုံးပါး သီတင္းသုံးေတာ္မူသည့္ ဝါရုံေတာဥယာဥ္ေက်ာင္းမ်ားသည္ ေတာရေက်ာင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ပုံရသည္။ ေက်ာင္းက သုံးေဆာင္ တစ္ပါးလွ်င္တစ္ေဆာင္စီျဖင့္ သီတင္းသုံးေတာ္မူၾကသည္။ ဥယာဥ္ျခံက်ယ္ၾကီးမွာ ေလတိုက္သံမွ လြဲ၍ ဆိတ္ျငိမ္ေအးျမလွေပမည္။ ဘုရားရွင္ အၾကိဳက္ေနရာမ်ိဳးျဖစ္မည္မွာ ေသခ်ာ၏။ ဘုရားစေသာ သူေတာ္စင္မ်ားသည္ ဆိတ္ျငိမ္ေသာေနရာကို ျမတ္ႏိုးေတာ္မူၾကသည္မွာ ဓမၼတာပင္ မဟုတ္ပါေလာ။
ဘုရားရွင္သည္ ခင္းထားေသာေနရာတြင္ သီတင္းသုံးေတာ္မူလ်က္ က်န္းမာေရး မွ်မမွ်၊ ဆြမ္းဝတ္ျပည့္စုံ မျပည့္စုံ၊ အလႅာပသလႅပ စကားေတာ္ျဖင့္ ျမြက္ၾကားေမးျမန္းေတာ္မူ၏။ ထို႔ေနာက္ ညီညြတ္ျခင္း ရွိမရွိ၊ ခ်စ္ခင္ေသာ မ်က္လုံးအစုံတို႔ျဖင့္ ၾကည့္ရႈႏိုင္မူေကာ ရွိမရွိဟူေသာ အေမးစကားကို ဆက္လက္ေမးျမန္းေတာ္မူသည္။
အရွင္အႏုရုဒၶါမေထရ္ျမတ္က ဦးေဆာင္ကာ က်န္းမာေၾကာင္း ဆြမ္းဝတ္ျပည့္စုံေၾကာင္းအျပင္ ႏို႔ႏွင့္ေရ ေရာစပ္ထားသလို မကြဲမျပား တစ္သားတည္းရွိပါေၾကာင္း၊ ျငင္းခုံျခင္းမရွိၾကပါေၾကာင္းႏွင့္ ခ်စ္ခင္ေသာ ေမတၱာမ်က္လုံးတို႔ျဖင့္ ေအးခ်မ္းစြာ ၾကည့္ရႈႏိုင္ပါေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ဘုရားရင္က ဘယ္ပုံဘယ္နည္းျဖင့္ ညီညီညြတ္ညြတ္ ေနၾကသနည္းဟု ေမးျမြက္ေတာ္မူရာတြင္ အရွင္ျမတ္က ဤျငိမ္းခ်မ္းေသာ ေတာတြင္ ဤကဲ့သုိ႔ မိတ္ေဆြရဟန္းေတာ္ ႏွစ္ပါးႏွင့္ အတူေနခြင့္ရေသာ တပည့္ေတာ္သည္ အလြန္႔အလြန္ကံေကာင္းလြန္းလွပါသည္ဟု ခံယူပါသည္။
တပည့္ေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏ မိတ္ေဆြႏွစ္ပါး အေပၚမွာ ေမတၱာပါေသာ ကိုယ္အမူအရာ၊ ေမတၱာပါေသာ အေျပာ၊ ေမတၱာပါေသာ အေတြးမ်ားျဖင့္ ေရွ႕မွာေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကြယ္ရာမွာေသာ္လည္းေကာင္း က်င့္ေဆာင္ပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
တပည့္ေတာ္သည္ မိမိျဖစ္ခ်င္ေသာ မိမိ၏အလိုဆႏၵကို ဦးစားမေပးဘဲ၊ တပည့္ေတာ္၏ ထိုမိတ္ေဆြႏွစ္ပါး၏ အလိုဆႏၵအတိုင္း ဦးစားေပးကာ က်င့္ေဆာင္ေနပါသည္ဟု ဆက္ေလွ်ာက္ထားသည္။ တပည့္ေတာ္တို႔ သုံးပါးသည္ ကိုယ္ခႏၶာအားျဖင့္ သုံးဦးကြဲေနေသာ္လည္း စိတ္အေနအထားမွာ တစ္စိတ္တည္းျဖစ္ၾကပါသည္ဟု ထပ္ဆင့္ေလွ်ာက္ထားျပန္သည္။ က်န္ေသာမိတ္ေဆြရဟန္းႏွစ္ပါးသည္လည္း ထိုပထမရဟန္းေတာ္ ေလွ်ာက္ထားသကဲ့သို႔ မကြဲမျပား ထိုစကားအတိုင္းပင္ ထပ္မံ၍ တစ္ပါးစီေလွ်ာက္ထားၾကျပန္သည္။
ညီညြတ္ျခင္းအရသာသည္ အဘယ္မွ် ျငိမ္းခ်မ္းလိမ့္မည္နည္း။ ဖတ္ရရုံျဖင့္ပင္ ရင္ထဲတြင္ ေအးခ်မ္းမႈရွိလွေပသည္။ ဆက္လက္၍ ဘုရားရွင္က “ခ်စ္သား အႏုရုဒၶါ သင္တို႔သည္ အပၸမာဒသတိကို လက္ကိုင္ထားကာ ျပင္းထန္ေသာ လုံ႔လဝီရိယျဖင့္ နိဗၺာန္သို႔ ေစလႊတ္ထားေသာ စိတ္မ်ိဳးႏွင့္ေကာ ေနထိုင္ၾက၏ေလာ”ဟု လည္း ေမးျမန္းေတာ္မူေလ၏။ အရွင္အႏုရုဒၶါက ေနထိုင္ပါေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားျပန္၏။ ဘုရားရွင္က ဘယ္ပုံဘယ္နည္းျဖင့္ ေနထိုင္ၾကသနည္းဟု ဆက္လက္ေမးသည္ကို အရွင္အႏုရုဒၶါမေထရ္ျမတ္က တပည့္ေတာ္တို႔ သုံးပါးမွာ ဆြမ္းခံရြာမွ အဦးဆုံးျပန္ၾကြေသာ ပုဂၢိဳလ္က ေျခေဆးေရခပ္ထားျခင္း၊ ဆြမ္းအပိုထည့္ရန္ ဆြမ္းအုပ္ခြက္ကို အဆင္သင့္ထားေပးျခင္း၊ ေသာက္ေရ သုံးေရခပ္ထားျခင္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ကာ ဝမ္းမွ်တရုံ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူပါသည္။ ဆြမ္းခံေနာက္က်၍ ျပန္ေရာက္ေသာ ရဟန္းေတာ္က ဆြမ္းဦးဆြမ္းပိုထည့္ထားေသာ ဆြမ္းအုပ္ခြက္ထဲမွ ဆြမ္းကို လိုအပ္လ်င္ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္ပါသည္။ ဘုဥ္းေပးသုံးေဆာင္ျပီးေနာက္ ေဆးေၾကာစရာမ်ား၊ သိမ္းဆည္းစရာမ်ားကို သိမ္းဆည္းခဲ့ပါသည္။
ေသာက္ေရအုိး၊ သုံးေရအုိး၊ ကုဋီအိမ္သာ၊ သန္႔စင္သုံး ေရအုိးမ်ားတြင္ ေရမရွိသည္ကိုေတြ႔ျမင္ပါက ျမင္ေသာပုဂၢိဳလ္က ေရခပ္၍ ထည့္ေပးထားပါသည္။ တစ္ဦးတည္းမႏိုင္ပါက အသံမျပဳဘဲ လက္ယပ္ေခၚကာ အတူသယ္ေဆာင္၍ တည္ထားၾကပါသည္။ တပည့္ေတာ္မ်ားသည္ ငါးရက္တစ္ၾကိမ္ ညလုံးေပါက္ တရားနာ တရားစာေပေဆြးေႏြးၾကပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
ထိုအရွင္ျမတ္တို႔၏ ျငိမ္းခ်မး္ေသာ ေနနည္း၊ မေမ့ေသာ သတိ၊ ၾကီးမားေသာ ဝီရိယ၊ နိဗၺာန္သို႔ကိုင္းညြတ္မႈ ရွိေသာစိတ္ထားတို႔ကို အနီးကပ္ ရႈျမင္သုံးသပ္မိေသာ ဆရာအရွင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ စိတ္ေတာ္ျမတ္သည္လည္း ေရေတြ႕ေသာ ပဒုမၼာၾကာပန္းကဲ့သုိ႔ လန္းဆန္းေတာ္မူမည္မွာ အေသအခ်ာပင္ျဖစ္မည္။
ပူေလာင္မႈႏွင့္ ေအးခ်မ္းမႈသည္ အဘယ္မွ်ကြာျခားေလဘိသနည္း။ ပူေလာင္မႈေဒါသသည္ ဘုရားရွင္သို႔တိုင္ ဒုကၡေပးခဲ့ေလ၏။ ဘုရားရွင္ကိုပင္ ဒုကၡေရာက္ေစ၏။ ေအးခ်မ္းမႈေမတၱာရိပ္သည္လည္း ဘုရားရွင္ကိုပင္ေသာ္မွ ပိုမိုျပီး စိတ္ေရာကိုယ္ပါ ခ်မ္းသာေစေတာ္မူ၏။ ဘုရားရွင္သည္ ကိုးဝါေျမာက္ဝါေတာ္ကို ေကာသမၻီႏိုင္ငံတြင္ ဝါကပ္ဆိုေတာ္မူခဲ့ေလ၏။ ထိုႏိုင္ငံတြင္ တစ္ဝါဆိုေတာ္မူခဲ့ရာ ဘုရင့္မိဘုရား မာဂ႑ီ၏ ရက္စက္စြာ ေစာ္ကားျပစ္မွားမႈ၊ ပုထုဇဥ္ရဟန္းေတာ္ တပည့္သံဃာ တစ္ေထာင္ ႏွစ္ျခမ္းကြဲကာ ရန္ပြဲ အဓိကရုဏ္း ျဖစ္မႈတို႔ျဖင့္ ဆိုးဝါးလွေသာ ေလာကဓံကို တိုက္ပြဲဝင္ေသာ စစ္ဆင္ေျပာင္ပမာ ၾကံ့ၾကံ့ခံေတာ္မူခဲ့ရသည္။
ထိုကဲ့သုိ႔ ပူေလာင္ဆူပြက္မႈမ်ားကို ေရွာင္လႊဲေတာ္မူကာ ေအးခ်မ္းညီညြတ္ေသာ တပည့္မ်ားကို ေတြ႔ျမင္ခ်ီးေျမွာက္ တရားေဟာျပီးေနာက္ ဆယ္ဝါေျမာက္ဝါေတာ္ကို ပါလိေလယ်က ရြာအနီး ရကၡိတေတာအုပ္တြင္ ပလလဲဆင္မင္း၏ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မႈကို ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူကာ ကိုယ္ေတာ္တစ္ပါးတည္းပင္ ဝါဆိိုခဲ့ရေပသည္။
ဘုရားရွင္အား ဒုကၡေပးခဲ့ၾကေသာ ပုထုဇဥ္ သံဃာေတာ္တစ္ေထာင္တို႔အား ေကာသမၻီျပည္သူမ်ားက ဆြမ္းရိကၡာျဖတ္ေတာက္ အိုးေမွာက္ သပိတ္ပြဲဆင္ႏႊဲလွ်က္ ေဒါသကို ေျပျငိမ္းေစခဲ့ၾက၏။ ထိုပုထုဇဥ္ သံဃာတစ္ေထာင္သည္ ဝါကြ်တ္ျပီးေနာက္ ဘုရားရွင္သီတင္းသုံးရာ သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္သို႔ ၾကြေရာက္ကာ ဘုရားရွင္အား ညီညြတ္စြာပင္ ေတာင္းပန္ဝန္ခ် ကန္ေတာ့ခဲ့ၾကသည္။ ေဒါသအမ်က္ေျပျငိမ္းေသာ အခါ၌ ထိုသံဃာမ်ားသည္ အလြန္ရွက္ႏိုးလွ၍ မ်က္ႏွာကို မျပရဲေလာက္ေအာင္ပင္ ခံစားၾကရသည္။ အာဃာတ မာနတရားဆိုးတုိ႔၏ ဝင္ေရာက္ပူးကပ္ႏွိပ္စက္ခံခဲ့ၾကသျဖင့္ ဘီလူး၊ တေစၦ၊ သရဲ ပူးဝင္ခံရသူမ်ားပမာ ဒုကၡေရာက္ခဲ့ၾကျခင္းသာျဖစ္၍ သနားဖြယ္ရာအျဖစ္ ရႈျမင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤမွ်ဆိုးဝါးလွေသာ ေဒါသ၊ အာဃာတ၊ မာနစေသာ တရားဆိုးမ်ား ကို မိမိစိတ္အတြင္းမဝင္ႏိုင္ေအာင္ သတိပညာျဖင့္ တားဆီးရေပမည္။ အခန္႔မသင့္၍ ဝင္လာခဲ့ပါမူ ျမန္ျမန္ ေမာင္းထုတ္ပစ္ရေပလိမ့္မည္။
အေကာင္းဆုံး ေမာင္းထုတ္နည္းမွာ ပုဂၢိဳလ္အျမင္ျဖင့္ မသုံးသပ္ မရႈျမင္ဘဲ နာမ္သေဘာအျဖစ္ ရႈျမင္ကာ ဝိပႆနာဥာဏ္ျဖင့္ ျဖစ္ပ်က္ရႈမွတ္၍ ေမာင္းထုတ္ႏိုင္လွ်င္ ပိုမို၍ ေကာင္းမြန္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရေပသည္။
တင္ျပျခင္း= သစၥာပါရမီဆရာေတာ္(စကၤာပူႏိုင္ငံ)
ဒီေနရာမွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္